اهمیت نگهداری از کولر آبی در سلامت و کارکرد بهینه

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (امتیاز دهید)
Loading...

اهمیت نگهداری از کولر آبی در سلامت و کارکرد بهینه

بعد از خرید کولر مهم ترین کاری که هر فرد باید انجام دهد این است که به خوبی از آن نگهداری کند؛  تا علاوه بر حفظ سلامت، کارایی خوبی را داشته باشد. در این مقاله مهم ترین مشکلاتی که با آن مواجه می شوید و کارهایی که بعد از خرید کولر باید انجام دهید را به شما  آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

تعمیر پمپ آب:

پمپ آب یا واتر پمپ از اجزای اصلی کولر می باشد که شیارهای منظمی شبیه به پره دارد. وظیفه ی این بخش انتقال و پمپاژ آب به بدنه ی کولر است از این رو معمولا با مشکلاتی روبه رو می شود. این مشکلات را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1.ایجاد گرفتگی در شلنگ و سایر اجزای پمپ کولر :

زمانی که  پمپ کولر دچار مشکل می شود به این دلیل است که آهک در کفی پمپ ته نشین شده و از عبور آب پیشگیری می کند. این اتفاق معمولا در مناطقی که املاح موجود در آب زیاد است به وفور رخ می دهد.

2.سوختن و از کار افتادن آن: 

بهترین راه حل برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی این است که به صورت دوره ای و منظم آن را سرویس کنید. پوشاندن پایه های پمپ توسط آب نشان دهنده ی شرایط مطلوب است. در صورتی که اطراف پایه را آب فرا نگرفته باشد ابتدا فشار آب را بیشتر کنید اما اگر تغییری احساس نکردید احتمالا شناور ورودی آب دچار مشکل شده باشد.

ممکن است شناور در جای خود نباشد یا حتی دچار پارگی یا گرفتگی شده است به همین علت آب از آن عبور نمی کند و به محل اصلی نمی رسد. معمولا به همین علت است که پمپ آب کولر دچار سوختگی می شود. پس با سرویس مداوم و دوره ای از این اتفاقات پیشگیری کنید.

کولر آبی

3.وجود مشکل در برق کولر

در هر سرویس به کمک مولتی متر مطمئن شوید که پمپ آب به خروجی الکتریکی وصل است. در صورتی که در این زمینه مبتدی هستید به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید و مسئولیت آن را به یک برق بسپارید.

اگر برق مشکل داشت باید به کمک برقکار سیستم الکتریکی را بررسی کرده و عیب را برطرف کنید. در بسیاری از موارد به دلیل استفاده همزمان از وسایل برقی  و همچنین استفاده طولانی مدت از کولر ،  مدار شکن فعال شده که نتیجه ی آن قطع شدن جریان برق خواهد بود.

شاید برایتان سوال پیش آید که مدارشکن چیست؟

درواقع مدارشکن نوعی کلید است که در شرایط اتصالی جریان برق را به طور خودکار قطع می کند. در شرایطی که دستگاه در طولانی مدت فعالیت کند این دستگاه فعال می شود.

اگر عدم کارکرد کولر به دلیل فعال شدن این بخش بود می توانید به راحتی تنظیمات آن را بازنشانی و مجددا کولر خود را روشن کنید.

چگونه پمپ آب کولر را عوض کنم؟

در مواقعی که دیگر تعمیر پمپ آب تاثیری در عملکرد آن نداشته باشد باید آن را تعویض کنید. برای این کار ابتدا کولر را از برق بکشید و بعد از باز کردن صفحه ی کناری کولر،با کمک سیم چین دو طرف شلنگ را ببرید. در نهایت قسمت T شکل که در بخش آبرسانی قرار دارد را کاملا حذف کنید. پس از تهیه ی پمپ آب جدید یک طرف شلنگ را به بخش T شکل و سمت دیگر را به توزیع کننده ی آب وصل کنید. در نهایت هر بخشی که از کولر جدا کرده اید را در جای خود قرار دهید.

پمپ آب

 تعمیر و نظافت کف کولر آبی:

با توجه به اینکه بدنه ی کولر آبی از فلز ساخته شده و همواره در تماس مستقیم با آب است به مرور دچار زنگ زدگی خواهد شد همین دلیل باید هر چند وقت یک مرتبه کف آن را تعمیر و تمیز کنید تا از سوراخ شدن و پوسیدگی آن پیشگیری شود.

مهم عواملی که موجب زنگ زدگی کف کولر می شوند عبارتنداز:

املاح موجود در آب، فلز بی کیفیت، تابش شدید نور خورشید، و ثابت ماندن آب درون کولر

برای تعمیر و نظافت کف کولر باید چند نکته را مد نظر دهید.

قبل از راه اندازی کولر ،حتما آن را سرویس کرده  و کف آن را تمیز  کنید. برای تعمیر می توانید از عایق کولر آبی استفاده نمایید، عایق نانو پلاستیک یکی از بهترین

گزینه ها برای شماست.

چگونه کف کولر آبی را تعمیر کنیم؟

در صورتی که فکر می کنید تعمیر به صرفه تر و مناسب تر از تعویض کف کولرتان است اولین کاری که باید انجام دهید این است که شوره ها و زنگ زدگی کف آن را به کمک برس سیمی جدا کنید و دور بریزید سپس آن را شستشو داده و به وسیله ی یک کارتن بپوشانید و در نهایت مقداری از مواد عایق را در کف کولر ریخته سپس آن را در تمام قسمت ها پخش کرده و صاف نمایید. بهترین زمان برای انجام این کار بهار و تابستان است.

تا 24 ساعت بعد از عایق کاری به هیچ وجه نباید روی سطح، آب ریخته شود. هنگامی که مطمئن شدید کف کولر کاملا خشک شده درون آن آب ریخته و  کولر را روشن کنید.

تعمیر کف کولر

نحوه ی روغن کاری موتور کولر آبی:

تقریبا 6 ماه از سال کولر آبی استفاده نمی شود. در این مدت که موتور در حال استراحت است روی آن گرد و غبارهای زیادی قرار می گیرد از سوی دیگر ممکن است در محور خود  روغن آن خشک شود که نتیجه ی استفاده از آن با این شرایط سوختگی خواهد بود. چگونه موتور کولر آبی را روغن کاری کنیم؟ برای دریافت پاسخ این سوال باید بدانید که در چه زمانی باید این کار را انجام دهید.

طبیعتا باید قبل از راه اندازی کولر این کار را انجام دهید. البته بعد از فصل تابستان که به اصطلاح زمان جمع کردن کولرهاست باید یکبار دیگر این کار را تکرار کنید.

برای روغن کاری ابتدا برق کولر را قطع کرده و با یک سرنگ از یاتاقان شروع به روغن کاری کنید. یاتاقان به طور کلی جز اصلی موتور کولر محسوب نمی شود اما مهم ترین بخش روغن کاری موتور مربوط به یاتاقان هاست.

از آنجایی که کولرها معمولا در فضای باز قرار دارند و به راحتی گرد و غبار را جذب می کنند لازم است که قبل از روغن کاری به وسیله ی دستمال اطراف یاتاقان و موتور را تمیز و خشک کرده سپس روی آن را به وسیله ی سرنگ یا روغندان چرب  و بعد از چند ساعت کولر را وصل کنید.

نحوه بررسی تسمه کولر آبی:

یکی از مهم ترین نکات جهت حفظ دینام کولر، اطمینان از سلامت تسمه ی کولر است. اگر به هر دلیلی تسمه ی شما دچار ترک خوردگی یا پارگی شده باشد لازم است که آن را با تسمه ای نو تعویض کنید.

اگر کولرتان صداهای ناهنجار از خود تولید می کند منشا آن وجود ترک روی تسمه است.

جهت تعویض تسمه ابتدا اندازه ی تسمه که روی آن حک شده را چک کنید در صورتی که مناسب سایز کولرتان بود آن را تهیه کرده سپس یک قسمت آن را روی پولی پروانه قرار داده و شروع به چرخاندن آن کنید.

با این کار تسمه سرجای خود قرار خواهد گرفت. در نهایت پیچ ها را سفت کرده و بعد از بررسی قسمت های مختلف، کولر را روشن کنید.

نحوه ی تعویض پوشال کولر آبی:

برخی افراد معتقدند که هر سال باید پوشال های کولر را تعویض کنند در صورتی که این یک اشتباه محض است. زمانی که قصد دارید کولر را راه اندازی کنید کافیست در زمان سرویس کردن پوشال ها را نیز بررسی نمایید. اگر سالم بودند و نیازی به تعویض نداشتند برای افزایش خنکی و از بین بردن گرد و غبار آن ها را بشویید.

برای شستشو ابتدا هر 3 دریچه را باز کرده و شروع به شستشوی آن ها با شلنگ آب  پرفشار کنید. بعد از اینکه مقداری گرد و غبارها پاک شد گیره ی دریچه های کولر را باز کرده سپس میله ها را از روی سوراخ ها برداشته و مجددا شلنگ آب را با فشار نسبتا بالا روی آن ها بگیرید. برای تمیزی بیشتر می توانید از سرکه نیز استفاده کنید.

نحوه ی نصب سایه بان کولر:

نحوه ی نصب سایبان کولر با توجه به نوع آن متفاوت است. شما باید سایبانی تهیه کنید که در کنار تناسب با کولرتان از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار باشد. سایبان ها را معمولا با توجه به شرایط قرار گرفتن کولر نصب می کنند.

برای خرید و نصب باید قبل از هر چیز طول و عرض کولر را اندازه گیری کرده سپس اقدام به خرید کنید. کولر خود را در محلی مناسب قرار دهید. قدم بعدی جهت نصب سایبان می باشد. معمولا این را در دو جهت جغرافیایی (شرقی و غربی ) نصب می کنند.

دقت کنید نصب سایبان نباید مانع عبور هوا شود. در نهایت به کمک پیچ ها سایبان را روی کولر نصب کنید این کار به مهارت خاصی نیاز ندارد فقط باید با کمی دقت انجام شود.

نحوه ی نگهداری از کولر گازی:

کولر گازی نیز مانند کولر آبی باید قبل از شروع تابستان و زمستان سرویس شود. این کار علاوه بر حفظ سلامت آن موجب کاهش مصرف انرژی می شود.

مهم ترین نکاتی هستند که باید بعد از خرید کولر گازی رعایت کنید عبارتنداز:

بررسی نوسان برق ورودی کولر، عدم استفاده ی همزمان کولر آبی و گازی(زیرا عملکرد این دو تضاد با هم است. کولر آبی رطوبت هوا را افزایش می دهد اما کولر گازی رطوبت هوا را جذب کرده و کاهش می دهد.) ، شستشوی ماهانه فیلترهای هوا، خاموش کردن کولر در زمان تغییر حالت سرمایش به گرمایش.

همانطور که ذکر شد عدم سرویس به موقع کولر گازی باعث کاهش کارایی آن و هدر رفتن انرژی می شود پس این موضوع را جدی بگیرید.

مهم ترین بخش نگهداری از این وسیله ی کاربردی فیلترهای هوا است چرا که این بخش به طور مستقیم با نوع عملکرد کولر در ارتباط است. در بسیاری از مواقع به دلیل تجمع آلودگی و گرد و غبار نمی تواند به موقع گردش داشته باشند در نتیجه کولر عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهد.

ناگفته نماند که فیلترها تمام آلودگی ها را به خود جذب نمی کنند ممکن است بعد از مدتی  گرد و غبار به کویل نیز سرایت کند که مانع عبور هوا شده و قدرت جذب گرما به شدت کاهش یابد به همین علت لازم است که سالی یک مرتبه کویل اوپراتور را نیز تمیز کنید.

کانال عبور آب نیز از بخش هایی است که نباید تحت هیچ شرایطی نادیده گرفته شود و طی هر سرویس زیرا مسدود شدن آن رطوبت کولر را به شدت کاهش داده و درنهایت باعث ایجاد رطوبت اضافی می شود که تغییر رنگ دیوارها و وسایل منزل را در پی خواهد داشت.

کولر گازی

از جمله اجزای دیگری که لازم است مورد بررسی قرار گیرد عبارتنداز:

کندانسور، گاز کولر، ریموت کولر گازی و حتی پنل بیرونی.

کلام آخر

نحوه ی نگهداری از کولر، چگونگی سرویس کردن آن و همچنین استفاده از تجهیزات جانبی مانند سایبان کولر رابطه ی مستقیم با طول عمر و نوع عملکرد آن دارد.

در این مطلب سعی کردیم شما عزیزان را با مهم ترین نکاتی که باید در زمان مراقبت از کولرهای آبی و گازی مد نظر قرار دهید آشنا کنیم. کولرهای آبی و گازی در صورت داشتن شرایط مناسب سالیان زیادی قابل استفاده خواهند بود.

تهران سایبان یکی از بزرگترین تولید کننده ی وسایل جانبی کولرها، مخصوصا سایبان کولر همواره در تلاش است بهترین نحو به مشتریان خود خدمات رسانی کند. در صورتی که به مشاوره نیاز داشتید اعضای مجرب این مجموعه به صورت 24 راهنمای شما عزیزان خواهند بود.