بهینه سازی مصرف انرژی ۲

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (امتیاز دهید)
Loading...

 بهینه سازی مصرف انرژی ۲

_ کولرهای آبی بسیار کمتر از کولرهای گازی برق مصرف می کنند (500 وات در برابر 2000 وات).
_ کولرهای آبی و گازی با توجه به کاربرد زیاد و وسیع آن به خصوص در فصول گرم سال بخش نسبتاً زیادی از مصرف کل انرژی کشور را به خود اختصاص داده می دهند.
_ ظرفیت برودتی کولرها باید متناسب با فضای مورد استفاده و شرایط آب و هوایی محل (از لحاظ دما و رطوبت) انتخاب شود. کولرهای بزرگتر از حد نیاز تنها باعث مصرف بی مورد انرژی الکتریکی می شوند. نوع کولر را متناسب با مناطق آب و هوایی انتخاب کنید. از کولرهای آبی برای مناطق معتدل استفاده کنید.
_ هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و برچسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کارآیی و بازدهی باشد.
_ حتی الامکان کانل کشی کولر از کوتاه ترین مسیر انتخاب شود. چنانچه کانال های کولر خارج از ساختمان قرار دارند، حتماً باید به وسیله عایق کاری با پشم شیشه یا عایق های دیگر از گرم شدن کانال ها و هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر آنها جلوگیری شود. در این مورد حتی نصب یک سایبان ساده بر روی کولر و کانال ها هم موثر است.
_ هر چه مسیر کانال کشی کولرهای آبی پرپیچ و خم و طولانی تر باشد، فشار هوا در مسیر کانال ها افت پیدا کرده و جبران آن به انرژی بیشتری نیاز دارد و سرمای حاصل شده نیز کمتر می شود. لذا باید حتی الامکان کوتاهترین مسیر کانال کشی در نظر گرفته شود.
_ حتی المکان هر ساله نسبت به تعویض پوشال های کولر اقدام نمایید. تمییز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما، کارکرد کولر را بهبود بخشیده، مصرف انرژی آن را کاهش می دهد و از هدر رفتن گرما نیز جلوگیری می کند.
_ چنانچه امکان پذیر باشد باید از سیستم سرمایش موضعی استفاده گردد. به این معنی که تنها به اتاق هایی که مورد استفاده قرار می گیرد هوای سرد را منتقل کنیم. به این منظور می توان دریچه های ورودی هوا به سایر اتاق ها را مسدود کرد. سرمایش موضعی در مورد فضاهای بزرگتر به ویژه سالن های کار مانند سالن مونتاژ به معنی سرمایش محدوده کار کارگر می باشد. به این ترتیب نیازی به سرمایش فضا و مصرف انرژی زیاد نخواهد بود.
_ در حد امکان از روشن نگه داشتن مداوم کولر در طول روز پرهیز کنیدو بویژه سعی کنید از دور آهسته کولر استفاده کنید تا دستگاه فشار کمتری را متحمل شود. استفاده از دور تند بیش از نیم ساعت به طور مداوم علاوه بر کاهش عمر دستگاه، مصرف برق را نیز افزایش می دهد.
_ نصب یک ترموسات ساده در اتاق ها، می تواند مقدار زیادی از مصرف انرژی را کاهش دهد.
_ بهترین درجه حرارت منزل در تابستان بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد است. از سرد کردن بیش از حد محل سکونت خود خودداری کنید.
_ اتاق های نشیمن و خواب را کمتر از 24 تا 26 درجه سانتی گراد سرد نکنید.
_ هنگام ترک ساختمان در طول روز سیستم سرمایش را خاموش کنید.
_ کارهایی نظیر پخت و پز، شستشو و اتوکشی را در ساعاتی انجام دهید که گرمای هوا کمتر است.
_ پوشیدن لباس های سبک و روشن، امکان گردش هوا بر روی پوست بدن را فراهم کرده و در نتیجه، احساس خنکی ناشی از تعریق نیاز به سرمایش را کاهش می دهد.
_ استفاده از حداقل روشنایی مورد نیاز در طول شب های گرم سال باعث کاهش بارهای گرمایی داخل ساختمان می شود.
_ مسیرهای عبور هوای سیستم سرمایش را کانال ه و دریچه های ورودی و خروجی به طور مرتب تمیز کرده و از عدم وجود موانع در این مسیرها اطمینان حاصل نمایید.
_ در ماه های سرد سال دریچه های کولر و فن های تخلیه هوا در آشپزخانه و حمام را به جز در موارد لزوم مسدود کنید. اما مراقب باشید انسداد کلیه منافذ سبب تجمع گازهای مسموم کننده مانند مونواکسید کربن در هنگام استفاده از دستگاه های گرم کننده در زمستان نشود.
_ در تابستان معمولاً سه منبع عمده گرمای ناخواسته در منزل شما وجود دارد: گرمای هوای خارج که از طریق سقف و دیوارها هدایت می شود، گرمایی که از لامپ ها و لوازم خانگی انتشار می یابد و نور خورشید که از راه پنجره ها به داخل می تابد. مسئول انرژی منزل خود باشید و با ارزیابی هر یک از موارد فوق تدابیری بیندیشید. با افزایش عایق پشت بام و دیواره ها حرارت عبور نخواهد کرد. پنجرها را با استفاده از سایبان یا پرده کرکره و یا پارچه ای محافظت نمایید. نصب پرده با رنگ روشن یا سایبان روشن نور خورشید را به سمت بیرون منعکس می نماید.
_ کاشتن درخچه های پیچنده در مجاورت ساختمان ها علاوه بر زیبایی، عایق سرما و گرما نیز می باشند.
_ کانال های انتقال هوای را نشتی گیری کرده و آنها را در مسیرهای سرد عایق کاری کنید.
_ عمل به این توصیه ها و همچنین ارتقاء کیفیت ساخت کولرها، سالانه باعث میزان قابل توجهی صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد.منبع :شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر

تلفن سفارش سایبان کولر: ۰۲۱۷۷۶۴۸۳۲۷