چرا کولر خنک نمی کند؟ چند دلیل مهم برای گرم بودن باد کولر!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5,00 از 5)
Loading...

چرا کولر خنک نمی کند؟

خنک نکردن کولر ممکن است دو دلیل داشته باشد.

1- مشکل محیطی

2- آسیب های داخلی قطعات کولر

عوامل خارجی

برای خنک کردن باذ کولر ابتدا بهتر است عوامل خارجی را چک کنیم. اگر مشکلی نداشت به سراغ عوامل داخلی می رویم.

تمامی کولر ها (گازی یا آبی) نیاز به سایبان دارد. سایبان جلوی تابش نور مستقیم به کولر را می گیرد .

پیشنهاد ما برای خرید سایبان کولر فروشگاه تهران سایبان است. سایبان های تهران سایبان یک گزینه عالی برای کولر شماست. زیرا این سایبان ها از جنس دو ورق پلاستیک است و بین این دو لایه محفظه هایی برای عبور هوا قرار دارد.

سایبان های تهران سایبان عایق صدا و اشعه بوده و عایق بودن این سایبان ها هوای اطراف کولر را خنک نگه می دارند. این کار علاوه بر اینکه باد کولر را خنک می کند، همچنین باعث می شود قطعات کولر دیرتر داغ شود و امکان سوختن قطعات را کاهش می دهد.

سایبان های تهران سایبان عمر کولر را هم افزایش می دهند. برای نگهداری ازکولر و تمامی لوازم الکتریکی بهتر است آن ها را در مکانی خنک قرار دهید و در مکانی خنک آن را روشن کنید. زیرا زمانی که لوازم برقی را روشن می کنید و موتور شروع به کار می کند کم کم دستگاه را گرم کرده و این گرمای زیاد باعث سوختن قطعات دستگاه می شود.

یکی دیگر از عواملی که باد خنک کولر را کاهش می دهد.

عدم وجود سایبان باعث می شود نور خورشید مستقیم به کولر برخورد کند و گرمای شدید منجر به تبخیر آب موجود در کولر می شود. تبخیر آب، رسوبات زیادی در کولر ایجاد می کند. رسوب در کف کولر نشسته و زمانی که پمپ شروع به کار می کند. رسوبات وارد پوشال کولر شده و جلوی ورود هوای تازه به کولر را می گیرد.

عوامل داخلی

1-سیستم الکترومکانیکی

مهم ترین قسمت کولر بخش الکترومکانیکی آن است. اگر اختلالی در این سیستم به وجود بیاید کارایی سیستم پایین می آید. موتور کولر قسمت اصلی این سیستم است. در صورتی که اختلال در موتور یا پره های فن کولر به وجود بیاید عملکرد کولر پایین می آید و سیستم سرمایشی کولر کارایی لازم را نخواهد داشت.

2-پوسیدگی، افتادگی یا رسوبگیری توسط  تبخیر کولر آبی

یکی از عوامل داخنی خنک نکردن کولر پوشال آن است پوشال از چوب ساخته می شود. با برخورد آب به پوشال ،پوسیده و رسوب می گیرد. وجود سایبان های تهران سایبان اجازه تبخیر آب به کولر نمی دهد.

عواملی همچون نفوذ ریزگرد و آلودگی هوا باعث رسوب گیری پوشال ها شده و از نفوذ آب به درون آن جلوگیری می کند.

3-آبرسانی کولر آبی

عامل دیگر برای خنک شدن باد کولر آبرسانی آن است. این گزینه برای کولر های آبی است.

تبخیر آب در کولر های آبی باعث خنک کنندگی باد کولر می شود. دلیل نام گذاری این کولر ها به نام کولر آبی همین امر است که با استفاده از آب، باد کولر خنک می شود. در اصل آب باد این کولر را خنک می کند.

با توجه به بحث گفته شده تنظیم نبودن شناور آب، قطع بودن شیر فلکه، عملکرد نادرست واتر پمپ و… باعث کاهش عملکرد خنک سازی کولر می شود.

برای رفع این مشکل باید اختلالات فوق را چک کرده و سیستم آبرسانی مثل واتر پمپ، فلوتر، توزیع کننده و… بررسی کنید.

4-کثیف شدن و گرفتگی فیلترهای هوا

جریان هوا و باد خنکی که از دریچه کولر گازی به سمت شما می رسد از دو فیلتر جدا کننده عبور کرده است.

این فیلتر های هوا را می توان در درون پنل بیرونی جستجو کرد. به مرور زمان ذرات موجود در هوا توسط فیلتر ها جذب می شود. اگر آلودگی مسیر زیاد باشد سبب گرفتگی مسیر باد می شود.

5-کندانسور کثیف

اگر کولر شما خنک نمی کند ممکن است بخاطر کوئل کندانسور باشد. کثیف یا گرد و غباری که روی آن می ماند باعث باد گرم می شود. در کولر گازی کندانسور مانند رادیاتور است که گرما را از بین می رود . در اصل گرما ی هوا را حذف می کند. کوئل کندانسور باید تمیز باشد تا گرمای هوا را خارج کند . هر چقدر کوئل کندانسور کثیف تر باشد کمتر هوا را تهویه می کند.

این کار باعث می شود کولر زحمت بیشتری بکشد تا بتواند خانه را خنک کند. اما با این حال باز هم نمیتواند به اندازه قبل خنک کند.

6-گاز خنک کننده (مبرد) نا کافی

گاز خنک کننده از طریق کوئل های تبخیری عبور می کند و هوای گرم را خنک می کند و در نهایت هوا را به داخل اتاق ارسال می کند. بنابراین زمانی که گاز خنک کننده کم شود، کولر گازی هوا را آنگونه که باید خنک نمی کند. در حالی که گاز خنک کننده کولر شما کم شود، باید از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

7-کمپرسور معیوب

کمپرسور قلب یک کولر گازی است. کمپرسور مسئولیت خنک کردن اتاق را دارد. اگر کولر شما خنک نمی کند ، کمپرسور ممکن است معیوب باشد. این قسمت گاز خنک کننده را فشرده می کند. مبرد را از طریق تبخیر کننده و کوئل های کندانسور گردش می دهد. اگر کمپرسور خراب شود، کولر فضا را خنک نمی کند.

8-ترموستات خراب (سنسور)

ترموستات یک سنسور است که دمای اتاق را حس می کند. کمپرسور برای شروع یا توقف چرخه خنک کننده آماده می کند. اگر سنسور معیوب باشد ،کولر فضای اتاق را خنک نمی کند.

9-نشتی هوا

کانال های هوا ، هوای سرد را وارد خانه می کند. اگر کانال ها نشتی داشته باشند، کولر گازی شما ممکن است کاملا کار کند، اما تمام یا حداقل بخش زیادی از آن به بیرون نشت می کند. به این ترتیب اتاق شما را خنک نمی کند.

10-خازن خراب

خازن کمپرسور مسئول کمک به راه اندازی اولیه کمپرسور کولر گازی می باشد. اگر خازن خراب باشد کمپرسور شروع به کار نمی کند. و عملیات خنک سازی انجام نمی شود.

11-دمای هوای بالا

یک کولر گازی دارای دمای عملیاتی مرطوب (درجه حرارت محیط) است. که می تواند به طور موثر کار کند. اگر دما فراتر از حد دمای مطلوب باشد، کارایی کولر گازی کاهش پیدا می کند.

بعضی اوقات هوای اطراف کولر گازی به حدی گرم می شود که در آن کمپرسور به طور کامل متوقف می شود.

12-خرید کولر گازی اشتباه

یکی از اشتباهات بزرگ مردم برای خرید کولر گازی به بودجه خود نگاه می کنند نه بر اساس نیاز اتاق و در حالی که نیاز اتاق مهم تر است.

یک کولر گازی کوچک در یک اتاق عظیم در اوج تابستان سخت است که اتاق را خنک کند. اندازه کولر گازی باید با توجه به اندازه اتاق باشد.

با چک کردن این موارد میتوانید باد کولر خود را خنک کنید.