کولر آبی یا گازی؛ کدام بهتر است؟

کولر آبی یا کولر گازی
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (امتیاز دهید)
Loading...

کولر آبی بهتر است یا کولر گازی چرا؟

تمام کسانی که به فکر خریدن کولر هستند اولین سوالی که با آن مواجه می شوند این است که کولر آبی بخرم یا گازی؟ چرا؟  ما در این مطلب سعی کرده ایم با مقایسه این دو کولر پاسخی برای سوال شما بیابیم تا با توجه به نیاز دمایی، نوع آب و هوا و بودجه تان بتوانید کولر متناسب با زندگی خود انتخاب کنید. هر دوی این کولرها مزایا و معایب خاص خود را دارند. این شماهستید که باید با در نظر گرفتن ویژگی هایشان انتخاب کنید که کدام یک از آن ها برایتان مناسب تر است. با مطالعه ی مطالب زیر به راحتی به پاسخ سوال خود دست می یابید.

کولر آبی

کولر آبی ساختار پیچیده ای ندارد. این وسیله عمل خنک کنندگی را توسط  آب انجام می دهد.  زمان زیادی است که کولر آّبی در بسیاری از کشورها دیگر تولید نمی شود و می توان گفت منسوخ شده است؛ زیرا محدودیت های زیادی دارد و افرادی با  درآمد کم از این وسیله استفاده می کنند. این وسیله سرمایشی از لحاظ بهداشتی در سطح بالایی قرار ندارد. هنگامی که از دور تند آن استفاده می شود مقدار زیادی از آلودگی های بیرون را به درون خانه منتقل می کند. در مناطقی که دچار کمبود آب هستند به دلیل مصرف زیاد آب توسط این کولر توصیه می شود از کولر گازی استفاده کنند.

سیستم خنک کنندگی کولر ریشه در تمدن های قدیم از  جمله ایران دارد. در هزاران سال پیش ایرانیان بادگیر ها را اختراع کردند و به این ترتیب نخستین کولرها را به نام خود ثبت کرده و از آن استفاده کردند. جالب است بدانید دستگاهی که امروزه به عنوان کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرد در قرن 20 توسط کشور آمریکا تولید شده است. این کولر رطوبت خود را به صورت مستقیم توسط  ذرات آّب ترکیب شده با مولکول های هوا، تولید و  تنظیم می کند. با توجه به این نکته استفاده از کولر آبی در نواحی با آب و هوای مرطوب توصیه نمی شود. به خاطر استهلاک بالایی که دارد همواره هزینه های مختلفی دارد. از جمله این هزینه ها می توان به تعویض پوشال و هزینه سرویس سالانه اشاره کرد.  روشن ماندن مداوم کولر آّبی به خاطر سرمای یکنواختی که در محل ایجاد می کند با سرد تر شدن هوا فرد به استخوان درد و یا حتی سرماخوردگی زود هنگام دچار می شود.

موتور این وسیله ی سرمایشی دارای اجزای مختلفی است. از جمله: خازن راه انداز، فیوز، جعبه ی ترمینال، تسمه، شناور( فلوتر) الکتروموتور، ناودان و  پمپ آّب.

این کولر ها به کانال خروجی نیاز مبرمی دارند.

کولر آّبی چگونه کار می کند؟ 

بعد از اینکه پوشال ها روی کولر نصب شد و فن دستگاه و کلید پمپ را روشن کردید الکتروپمپ، کمک می کند آب به ناودان های بالای پوشال ها انتقال یابد و پوشال های کولر خیس شوند. در هنگام خیس شدن پوشال ها، الکتروفن کمک می کند هوا جریان یابد و از میان پوشال های مرطوب عبور کند. ذرات آب روی پوشال ها بخار می شوند و آب تبخیر شده گرما را به خود جذب می نماید و در پایان هوا خنک خواهد شد.

کولر گازی

تا ده سال گذشته کولر گازی تنها در جنوب کشور مورد استفاده قرار می گرفت،  اما امروزه  در تمام نقاط کشور از این وسیله استفاده می کنند. این نوع کولر ها برعکس کولرهای آّبی باعث افزایش رطوبت محیط نمی شوند به همین علت در نواحی مرطوب طرفداران زیادی دارند. کولر های گازی هوای محیط را جذب کرده و خنک می کنند. به همین دلیل از ورود گرد و غبار و آلودگی های بیرون از منزل جلوگیری می شود. مکانیسم کولرهای گازی شباهت زیادی با یخچال دارد. عمل خنک کنندگی در این نوع کولر با تبدیل گاز به مایع توسط افزایش فشار و ارسال به درون سیستم انجام می گیرد.

اصلی ترین تفاوت کولر آّبی و کولر گازی در چیست؟

همانطور که گفته شد کولر آّبی به کمک آّب و کولر گازی با استفاده از گازی بسیار سرد باعث خنک شدن دمای محیط خانه و… می شوند. دومورد ذکر شده تفاوت کلی آن ها هستند. این کولر ها در جزییات نیز دارای تفاوت های زیادی می باشند. اکنون در بین این تفاوت ها به چند مورد مهم می پردازیم.

تفاوت کولر آّبی و گازی از نظر مصرف انرژی

در شرایط بحرانی کشور که با کمبود آّب مواجه هستیم کولرهای آّبی با مصرف زیاد آّب باعث بحرانی تر شدن شرایط می شوند؛ از سوی دیگر کولرهای گازی با مصرف زیاد برق باعث هدر رفتن انرژی برق می شوند. هر چند با رعایت کردن برخی اصول می توان میزان مصرف انرژی را تا حدود زیادی کاهش داد. در کولرهای گازی با سایبان کولر، محل نصب مناسب ، تمیز نگه داشتن فیلترها، سرویس به موقع و توجه به انتخاب ظرفیت مساحت منزل یا محل کار به کاهش مصرف انرژی کمک می شود. البته نسل جدید کولر های گازی به گونه ای طراحی شده اند که میزان مصرف برق را تا حد زیادی کاهش می دهند.

در کولرهای آبی برای اینکه  مصرف انرژی را کاهش دهید اولین کاری که باید انجام دهید این است که همراه با کولر یک سایبان کولر نیز تهیه کنید؛ تا علاوه بر کاهش مصرف انرژِی عمر و میزان کارایی کولر نیز افزایش یابد.  بعد از آن تعویض به موقع پوشال ها ، سرویس به موقع ، عاق بندی دیوارها، پنجره ها و کانال کشی صحیح کمک زیادی به کاهش مصرف انرژی می کند. در هنگام خرید هر کدام از این دو نوع کولر دقت داشته باشید حتما دارای  رتبه مصرف انرژی A باشد.

تفاوت کولر آبی و گازی از لحاظ هزینه

تفاوت در هزینه ها یکی از تفاوت های مهم این دو کولر است. معمولا قیمت کولر گازی حدود 4 تا 5 برابر کولرهای آّبی می باشد. کاملا گویاست که در هنگام خرید قدرت خرید فرد حرف اول را می زند. بسیاری از افراد به دلیل اوضاع اقتصادی نامناسب در همان ابتدا به سراغ خرید کولر آّبی می روند.  جدا از هزینه ی خرید این دو کولر به دلیل مصرف انرژی متفاوتی که دارند در مصرف آّب و برق نیز متفاوتند. کولر آبی هزینه های آبّ را افزایش می دهد و کولر گازی باعث افزایش هزینه های برق می شود.

مزایای استفاده از کولر آّبی

با توجه به برخی  نکات ذکر شده کولر آّبی دارای مزایای خاصی نیز می باشد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.مناسب مناطق خشک: اکثر شهر های ایران دارای مناطق خشک و گرم هستند. با توجه به این شرایط کولر آّبی به دلیل ایجاد رطوبت گزینه ی مناسبی برای این نواحی می باشند.

2.دسترسی راحت به قطعات یدکی آن: به دلیل اینکه کولر آبی بیشتر در داخل تولید می شود و سیستم پیچیده ای ندارد قطعات یدکی آن به راحتی یافت می شوند. به خاطر استفاده مکرر و سرویس کاری زیاد آن تقریبا همه افراد می توانند این دستگاه سرمایشی را سرویس  کاری کنند و برای تعمیرات ساده و پیش پا افتاده به سرویس کاری نیاز ندارند.

3.کاهش مصرف انرژی برق: یکی از تفاوت های کولر گازی و آّبی همین نکته است که کولرهای آّبی میزان آب کمتری  نسبت به کولر گازی مصرف می کنند. البته نسبت آن در کولرهای مختلف متفاوت است و به عوامل دیگری نیز بستگی دارد.

دوستدار محیط زیست است: این کولر ها به دلیل عدم تولید گاز های سمی در افزایش آلودگی هوا تاثیری ندارند.  دوستدار محیط زیست هستند و هیچ خطری ایجاد نمی کنند.

قیمت مناسب: کولرهای آبی به خاطر قیمت پایین، نصب آسان و هزینه ی نگهداری کم بسیار مقرون به صرفه هستند. یکی مهم ترین دلایل استفاده ی زیاد از این وسیله همین قضیه می باشد.

کولر آّبی علاوه بر مزایای گفته شده معایب خاص خودش را نیز دارد. از جمله:

 خوردگی و زدگی قطعات کولر در فاصله کوتاه:  کف اتاقک کولر باید همیشه پر از آّب باشد. تماس مداوم با آّب باعث می شود  قطعات کولر به سرعت زنگ زده و فرسوده شوند.

مصرف زیاد آّب: این نوع کولرها به دلیل اینکه با آب کار می کنند طبیعتا مصرف آّب شان زیاد است. البته برای کاهش آن می توان از سایبان کولر استفاده کرد و تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. با توجه به بحران آّبی که در کشور حاکم است این موضوع برای کولر آّبی یکی از معایب برجسته محسوب می شود.

نیاز مداوم به سرویس و تعویض پوشال: یکی از تفاوت های کولر آبی و گازی موضوع سرویس کاری می باشد. کولرهای آّبی به مراتب به سرویس کاری بیشتری احتیاج دارند.

تعویض پوشال نیز از مواردی است که هر سال باید صورت گیرد. البته استفاده از پدهای سلولزی تعویض را به هر 5 سال یکبار ارتقا خواهند داد اما هزینه ی آن بیشتر بوده  و همچنین ممکن است به دلیل طولانی بودن زمان تعویض باعث ایجاد بوی نامطبوع شوند.

افزایش آلودگی در فضای داخل: این کولرها آلودگی های فضای بیرون را وارد محیط خانه می کنند و باعث ایجاد بیماری پوستی و تنفسی می شوند.

علاوه بر موارد گفته شده می توان به میزان خنک کنندگی محدود، مناسب نبودن برای مناطق شرجی و ایجاد بوی نامطبوع نیز اشاره کرد.

مزایا و معایب استفاده از کولر گازی:

اکنون که با مزایا و معایب کولر آّبی آَشنا شدید زمان آن رسیده که با ویژگی های خاص کولر گازی نیز آشنا شوید تا با اطمینان خاطر کولر مد نظرتان را خریداری کنید.

مزایای کولر گازی:

 فلیتر مخصوص تصفیه ی هوا: کولر گازی با این ویژگی هوای درون منزل  را تصفیه کرده و از بیمار شدن افراد پیشگیری می کند.

خنک کنندگی در مدت زمان کوتاه: این کولر بلافاصله بعد از روشن شدن هوای محیط را خنک می کند، این در صورتی است که کولرهای آّبی دیرتر به این مرحله می رسند.

عدم استفاده از آب به عنوان خنک کننده ی محیط: این مزیت علاوه بر اینکه در بحث بحران آّب حائز اهمیت است در ساختمان ها نیز در افزایش  فشار آّب مصرفی موثر است. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا در افزایش فشار آب تاثیرگذار است؟ در پاسخ با این سوال باید گفت: از آنجایی که اکثر کولرها در پشت بام ها و بالاترین نقطه ی ساختمان تعبیه می شوند در فصل تابستان به دلیل افزایش مصرف آب،  فشار آن در طبقات بالا دستی کاهش می یابد. کولر های گازی به  خاطر اینکه از آّب به عنوان خنک کننده استفاده نمی کنند در افزایش فشار آّب موثر هستند.

بی صدا بودن، خنک کردن نقاط مختلف خانه و… از دیگر مزایای استفاده از این کولر می باشند.

معایب استفاده از کولر گازی:

در  مورد بحث مقایسه کولر آّبی و گازی لازم است که معایب کولر گازی را برایتان بیان کنیم تا در هنگام خرید به آن ها نیز توجه کنید.

قیمت بالا: یکی از اساسی ترین مسائلی که باعث می شود اکثر افراد به سراغ این کولر نروند مسئله ی گران بودن آن است. این کولرها به طور تقریبی 4 تا 5 برابر گرانتر از کولرهای آبی هستند. با توجه به این نکته بسیاری از افراد با قدرت خرید پایین توانایی تهیه ی این نوع کولر را ندارند.

افزایش آلودگی محیط زیست: کولرهای گازی  با توجه به مکانیزم خاص سرمایشی که دارند باعث افزایش گاز های مضر در لایه اوزون می شوند. این مسئله در کلان شهرهایی که خود نیز دچار آلودگی هستند مشکلات اساسی ایجاد کرده است. در هنگام نصب این کولر سعی کنید موتور دستگاه را در تراس منزل یا پشت پنجره تعیبه نکنید  زیرا گازهای مضر وارد منزلتان می شوند و در طولانی مدت موجب ایجاد بیماری هایی خواهند شد.

مصرف زیاد انرژی برق: مصرف زیاد انرژی برق مشکل اصلی کولر گازی می باشد. البته نسل جدید کولرها مصرف برق را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهند.

سخن پایانی

فرقی ندارد کولر آّبی داشته باشید یا گازی برای اینکه کولرتان طول عمر زیاد و کارایی بیشتری داشته باشد، همچنین در مصرف آب و برق صرفه جویی کنید، بهترین گزینه استفاده از سایبان کولر می باشد. سایبان کولر تهران سایبان با سابقه ی درخشان و محصولات با کیفیت یکی از برجسته ترین تولید کنندگان سایبان کولر در کشور است.  شما عزیزان می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی تهران سایبان، سایبان کولر مد نظرتان را به راحتی تهیه کنید.